Effectieve teams voeren pittige discussies: waarom en hoe? 3 tips

Lencioni zegt: effectieve teams zijn in staat om ongefilterde, gepassioneerde discussies te hebben over onderwerpen die belangrijk zijn voor het team. Met de toevoeging: Conflicten uit de weg gaan lost niets op (in tegendeel!), overal een discussie van maken evenmin. Conflicten (lees: stevige discussies) in teams worden vaak gezien als iets negatiefs dat ten koste gaat van de samenwerking en productiviteit. Toch kunnen conflicten, als ze op de juiste manier worden aangepakt, juist een kans bieden voor groei, innovatie en versterkte relaties binnen het team. Hoewel de meeste mensen het juist prettig vinden om samen te werken met gelijkgestemden, mensen die zich flexibel en pragmatisch opstellen en aanpassen aan de meerderheid, levert dit niet altijd de beste resultaten op. Zeker niet als er om innovatieve oplossingen gevraagd wordt en er effectief moet worden omgegaan met een complexe en veranderlijke omgeving. Dan is verdieping nodig!

Hoe zorg je er nu voor dat je binnen jouw team pittige, maar tegelijk constructieve en effectieve discussies hebt?

1. Creëer een veilige omgeving voor discussie

Om een conflict constructief te laten zijn, moet het team een veilige omgeving hebben waar iedereen zich vrij voelt om hun mening te uiten zonder angst voor negatieve repercussies. Dit betekent:

  • Bevorder een open en eerlijke communicatie: Moedig teamleden aan om hun gedachten en gevoelens te delen en zorg ervoor dat iedereen de kans krijgt om gehoord te worden. Besteed na een overleg een moment aan de vraag ‘hoe vonden we het gaan? Was dit een goede meeting? Tips voor de volgende keer?’
  • Stel duidelijke regels: Bijvoorbeeld, geen onderbrekingen tijdens het spreken en geen persoonlijke aanvallen. Respectvolle communicatie is essentieel.
  • Toon empathie: Probeer de situatie vanuit het perspectief van anderen te begrijpen en erken hun gevoelens en standpunten. Denk aan de 7 habits: probeer eerst de ander te begrijpen voordat je zelf begrepen wilt worden (ook als je heel graag jouw mening wilt geven). Probeer eens door de bril van de ander te kijken, misschien levert dit nieuwe perspectief wel heel interessante inzichten op, waardoor je de dingen anders gaat zien.

 

2. Moedig actief luisteren aan (focus op begrijpen, niet op winnen)

Actief luisteren is essentieel voor een constructief conflict. Het betekent echt luisteren naar wat de ander zegt zonder te plannen wat je zelf daarna gaat zeggen. Het helpt bij het opbouwen van begrip en vertrouwen. Actief luisteren begint bij de overtuiging dat de ander iets te zeggen heeft dat de moeite waard is. Dit zou dus jouw basishouding in het gesprek moeten zijn. Hier zijn enkele technieken voor actief luisteren:

  • Samenvatten en herhalen: Herhaal wat je hebt gehoord om te bevestigen dat je het goed begrepen hebt. Dit laat zien dat je aandacht besteedt aan wat de ander zegt.
  • Stel (open) vragen: Vraag om verduidelijking als iets niet duidelijk is. Dit toont aan dat je geïnteresseerd bent in het begrijpen van het perspectief van de ander.
  • Geef non-verbale signalen: Knikken, oogcontact en een open houding kunnen laten zien dat je echt luistert en betrokken bent.

3. Werk samen aan een gedeelde visie of oplossing

Zodra iedereen zijn standpunt en argumenten heeft gedeeld en er begrip is opgebouwd, is het tijd om samen te werken aan een oplossing. Dit betekent dat je een gezamenlijke inspanning moet leveren om een visie of nieuwe aanpak te komen die voor iedereen werkt.

  • Brainstormen: Kom met zoveel mogelijk oplossingen zonder ze direct te beoordelen. Dit stimuleert creativiteit en zorgt ervoor dat iedereen input kan geven.
  • Win-win is soms beter dan een compromis: Een oplossing zoeken waarin alle of meerdere belangen zijn vertegenwoordigd vraagt tijd, denkkracht en doe je als het onderwerp van groot belang is. Zijn problemen praktischer van aard: realiseer je dat een oplossing dan vaak een compromis inhoudt. Zoek naar een middenweg waar iedereen zich comfortabel bij voelt. Voor de echt belangrijke onderwerpen is een compromis vaak niet de beste oplossing. Probeer daar vooral tijd te besteden aan het uitdiepen van de verschillende belangen die er spelen.
  • Maak duidelijke afspraken: Zorg ervoor dat de overeengekomen visie of oplossing duidelijk is en dat iedereen begrijpt wat er van hen wordt verwacht. Vraag om commitment om toekomstige misverstanden te voorkomen.

Kortom

Conflicten zijn onvermijdelijk in teams, maar hoe je ermee omgaat, bepaalt of ze destructief of constructief zijn. Door een open en veilige omgeving te creëren, je te concentreren op het probleem in plaats van de persoon, actief te luisteren, samen te werken aan oplossingen en te reflecteren, kun je conflicten omzetten in kansen voor groei en verbetering. Een constructief conflict kan niet alleen helpen om problemen op te lossen, maar kan ook leiden tot sterkere, meer veerkrachtige teams die beter samenwerken en beter presteren.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van teams?

 

...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!