Modern leiderschap en de kunst van het voeren van goede gesprekken
Gesprekken zijn gebaseerd op een specifieke set van vaardigheden en mindsets, die stuk voor stuk kunnen worden ontwikkeld. We helpen mensen met het voeren van effectievere gesprekken op het werk. Facet5 SuperSkills is onze innovatieve benadering van hoe organisaties ‘praten’. Organisaties veranderen niet, mensen wel. Een voor een. Dat is waarom we kijken naar hoe mensen communiceren door de lens van hun persoonlijkheid.
We vertellen je niet wat er fout gaat. We focussen op het veranderen van jouw organisatie. We werken met deelnemers om hun vaardigheden te ontwikkelen door een groter zelfbewustzijn, feedback, training en oefening. We onderzoeken drie gebieden: sterke kanten in elke SuperSkill™, gebieden die verder ontwikkeld kunnen worden, en gebieden die je moet ‘managen’.
Facet5 SuperSkills™ biedt een inzichtelijk en actiegericht rapport, onderbouwd door data vanuit Facet5. Het rapport vormt de basis voor het bouwen van een gebalanceerde set SuperSkills™ voor individuen op elk niveau in de organisatie. Het rapport wordt gebruikt in samenhang met een eendaagse workshop, die door Humancollective kan worden verzorgd. Ook kunnen we jullie team trainen om de workshop ‘in-house’ te geven.
De vijf SuperSkills of Great Conversations
De vijf SuperSkills of Great Conversations zijn:
Presence: ‘aanwezig zijn’ zonder afgeleid te worden door mobiele telefoons, social media, gedachten aan een overvolle agenda, etc. Volledige focus op de persoon en op het gesprek.
Hyper-awareness: bewust zijn van wat zich in jouzelf afspeelt tijdens het gesprek: jouw vooringenomenheden, vooroordelen en emoties.
De-coding: dit is de kunst van het horen van wat iemand je daadwerkelijk vertelt. Verder kijken dan de woorden alleen, en dus ook het luisteren naar gevoelens die een rol spelen. Dit gaat om oprechte interesse.
Voicing: zeggen wat er gezegd moet worden, op een constructieve manier. De moed hebben om stevige feedback te geven als dat nodig is, en jezelf eerlijk uit te spreken en niet bang te zijn de discussie aan te gaan.
Flow control: regie houden over het gesprek zodat het een begin, middenstuk en einde heeft.
Bekijk zelf hoe een SuperSkills rapport eruit ziet. Download hier een voorbeeldrapport.
En eveneens een leuke blog van Tanja over modern leiderschap en de kunst van het voeren van goede gesprekken!